Krass Clement

Foto: © Jacob Rosenvinge
Som at læse en poesibog
- Intet andet kan røre ved livets inderste kerne som fotografiet.
Krass Clement arbejder bevidst med billedlæsning og oplever, hvordan fotografiet i denne arbejdsproces bliver magisk.
Den meget velbesøgte aften i Fotografisk Salon med Krass Clement var henlagt til Journalisthøjskolen. Krass Clement har som den første kunstfotograf fået Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, og hans værker er bl.a. repræsenteret på Museum of Modern Art i New York. I løbet af aftenen oplevede et meget opmærksomt publikum, hvordan en af Danmarks store fotografer afdækkede mange lag i sin skabende billedstil, der rummer tydelige præg af den samme mystik og forunderlighed, vi også finder hos den store amerikanske fotograf Walker Evans (1903 – 1975).

Foto: © Jacob Rosenvinge
- Walker Evans er afgørende for min måde at se billeder på. Hans fotos er ikke billeder af noget, men billeder om noget.
Gang på gang vendte Krass tilbage til sit store forbillede, hvis fotos for ham mere er et sprog, end de er billeder.
- Jeg er dybt betaget af at være til i livet. Billedet som sådan er jeg ikke interesseret i, fortalte Krass Clement, - men jeg er interesseret i de ord, den fortælling, der er i billedet. Det, der er på billedet, er ikke nødvendigvis det, billedet handler om.
En udtalelse der understregede introduktionen af Krass Clement, hvor Gunner Byskov sagde:
- Dine billeder er som at læse en poesibog.

Foto: © Jacob Rosenvinge
I sin bog ”Skygger af øjeblikket” lægger Krass afstand til den journalistiske tænkning, der på ham virkede som en kunstnerisk spændetrøje, han i begyndelsen af sin karriere måtte leve med som pressefotograf.
-. Mit fotografi er et poetisk udtryk. Ikke en journalistiske fortælling. Jeg er interesseret i det, som billedet sætter i gang i mig. Refleksion over det at være til. Billederne viser min dialog med virkeligheden. Jeg vil være vidne til livet, sagde Krass, der respekterer det fotografiske håndværk som et grundlæggende fundament, og derfor har været i stand til at tage de bedste af sine billeder intuitivt.
Krass er opvokset i et stimulerende miljø i Frankrig, hvor faderen var maler. Han fik empatien for mennesker med hjemmefra, og fandt tidligt sit fotografiske udtryk i det franske, som har en stærk fotografisk tradition. Henry Cartiér-Bresson, fransk dokumentariet og fotokunstner (1908 – 2004) føler Krass Clement sig i stor gæld til.

Foto: © Jacob Rosenvinge
Billeder med musik og rytme
Krass Clement er meget optaget af det musikalske, det rytmiske i det enkelte billede. Det ses i sammenstillingen af billeder i hans bøger, hvor mange sider bærer præg af, at han er uddannet filminstruktør fra Filmskolen og derfor kan redigere en bog, som var den skabt som filmiske sekvenser.
- Som i bogen ”Det tavse land”. Jeg er altid optaget af sammenstillingen af billeder. Det stemningsmæssige er vigtigt for mig, da jeg altid prøver at skabe et følelsesmæssigt rum i mine billeder, der fortæller om mine egne oplevelser på stedet.
- Har I tænkt over, hvor abstrakt musik egentlig er? – fortsætte Krass Clement og fortæller, at musik ikke kan standses og i sit forløb både formidler harmonier og disharmonier.
- Det er utrolige variationer, der kan skabes over et tema. Jeg vil gerne gøre oplevelsen af fotografiet meditativ på samme måde som musik kan være meditative sansninger.

Foto: © Jacob Rosenvinge
På spørgsmål fra salen om, hvilken musik han henter inspiration fra til sine optagelser var svaret:
- Jeg tænker og inspireres meget af jazz, især Duke Ellingtons altsaxofonist Johnny Hodges.
(Benny Goodmann: "By far the greatest man on alto sax that I ever heard.")
Eller Johan Sebastian Bach-favoritter som: Kunst der fuge og Glenn Goulds udgave af Goldberg-variationerne, hvor rytmer og mønstre for alvor træder frem i fugaerne.
Krass Clement vender tilbage til sit fundament: -Walker Evans når ind til kernen af fotografiets muligheder. Hans fotografiske indsats ligger til grund for vores billedsyn i dag, og jeg taler her om en foto-kunst-historisk dannelse
Han er en milepæl i fotografiet, som jeg er meget påvirket af!


Foto: © Jacob Rosenvinge

Foto: © Jacob Rosenvinge

Foto: © Jacob Rosenvinge