Gunnar Merrild

Foto © Thomas Nykrog
Over 70 medlemmer fandt vej til Frichsparken, da den levende legende i dansk reklamefotografi, Gunnar Merrild, bød velkommen i Merril Photographys Aarhus-afdeling.
Det blev blandt meget andet til en diskussion om branchens fremtid. Gunnars bud var, at fotografer fremover skal kunne mere – også video og animation – for at kunne klare sig eller være del af et stort, specialiseret hus. Modefotografiet er eksempelvis karakteriseret ved, at der bliver stadig færre, større modehuse, der nu fotograferer selv. Merrild svar har været at ”disrupte” og gå ind i filmbranchen. Alligevel gør det konstant stigende prispres fremtiden usikker for store fotografiske virksomheder med mange ansatte og høje, faste udgifter.

Foto © Thomas Nykrog
Gunnar viste billeder fra sine rejser taget med iPhone 5, men fortalte også om, hvordan han som ung kæmpede for at blive kunstfotograf. Efter tre magre år valgte han at blive reklamefotograf. Han blev siden, med egne ord, ”megakommerciel”, fik en ceo-rolle i firmaet og mistede ungdommens glæde ved fotografering, som han nu er begyndt at genfinde med nye, personlige projekter.