Fotografiets store styrke for tiden - er den positive humanisme


Foto: © Jacob Rosenvinge

Mette Sandbye fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns universitet er Danmarks første professor i fotografi. Ved salonaftenen 6. marts gav hun et godt bud på, hvor fotografiet er på vej hen. Samtidig viste hun, hvor vi skal søge efter grænsefladerne mellem fotografisk håndværk og kunst. Hun ser det nye opstå i kryds-feltet mellem dokumentarfotografiet og kunst. For hende går der en ret tydelig linje fra dokumentarfotografiet over konceptkunst til fotografisk kunst. Vel at mærke, hvis fotografen formår at sætte fotografiet ind i en større fortællende sammenhæng.

Foto: © Jacob Rosenvinge

- Det er i den kontekst, fotografiet kan slå igennem, siger Mette Sandbye, der ser fotografiet som en levende, strømmende fortælleform, hvis fremtid lige nu ligger i de kunstneriske blandingsformer. Hun debatterede også pressefotografiets krise og det professionelle fotografis rolle i dagens mediebillede. - Paradokset er, at der aldrig er blevet taget så mange billeder som i dag. Samtidig er der dem, der ser fotografiet som en døende kunstart.

Foto: © Jacob Rosenvinge

- Men grænsefladerne for fotografiet flytter sig. - - - Flytter vi (fotografer) os også? spurgte Mette retorisk - Kunstmarkedet er superhurtigt og globalt. Der er turbo på strømninger, penge og mode. Meget har at gøre med pengene på kunst- og bogmarkedet. Der går rigtig meget marked og mode i fotografiet.


Oversigt